Vandaag nemen we een kijkje in de toekomst. Wat gaat Google doen, moet ik iets met SEO in 2017, hoe staat contentmarketing ervoor komend jaar? Kortom: wat staat er te gebeuren op het gebied van online marketing in 2017? We geven een overzicht van de negen belangrijkste trends.
1. Vraag het Google
Gesproken zoekopdrachten zullen een vlucht gaan nemen. In 2017 draait het niet meer alleen om de zoekwoorden, maar ook om de manier waarop die zoekwoorden worden ingevoerd. Doordat het zoekgedrag dus verandert, veranderen ook de zoektermen. Ingesproken zoekopdrachten worden vaak als een vraag ingesproken en het zijn langere zoekopdrachten met gemiddeld 4,2 woorden – in plaats van de standaard 3,2. En, ook niet geheel onbelangrijk: gebruikers die hun zoektermen inspreken hebben een relatief hoge koopintentie.
2. Mobile first
Volgens de voorspellingen is driekwart van al het internetverkeer in 2017 afkomstig van mobile devices. De laptop zal verbannen worden naar ‘kantoortijd’, waarbij we in onze vrije tijd meer en meer gebruik gaan maken van smartphones en tablets. We kunnen er dus niet meer omheen: mobiel komt eerst. En dat betekent dat al onze uitingen ook goed zichtbaar moeten zijn op mobiel. Zorg er dus voor dat je websites, campagnes, landingspagina’s en ga zo maar door er perfect uitzien op de smartphone. Dat mobiele weergave zo ontzettend belangrijk wordt in 2017, zou er ook zomaar eens voor kunnen zorgen dat Accelerated Mobile Pages (AMP) van Google echt doorbreekt. AMP is een open source tool die ervoor zorgt dat content sneller laad en beter wordt weergegeven op smartphones.
3. De smartphone als afstandsbediening van je leven.
Nu we het toch over mobiele telefoons hebben: smartphones worden meer meer tools om andere apparaten te bedienen of aan te sturen. Via onze telefoon maken we een connectie met de fysieke wereld om ons heen. We gebruiken onze smartphone om muziek af te spelen in de auto, vragen er de weg mee als we op zoek zijn naar die ene specifieke winkel of gebruiken het apparaat als contactloos betaalmiddel. De belfunctie was al een tijdje bijzaak, in 2017 wordt de telefoon de verbindende schakel tussen jou en de wereld om je heen.
4. AR en VR
Augmented en Virtual Reality klinken misschien nog steeds als een ver-van-je-bed-show, maar we hebben in 2016 wel beleefd hoe snel Pokémon Go de wereld veroverde. AR en VR zijn nieuwe vormen van interactie met je klant en kunnen een innovatieve bijdrage leveren aan campagnes.
5. Kunstmatige intelligentie
Nog zo’n term die uit een sci-fi film lijkt te komen. Toch komt ook deze ontwikkeling steeds meer in het dagelijks leven voor. Kunstmatige intelligentie is eigenlijk een computer die mensen kan laten geloven dat het zelf een mens is, door de intelligentie die de computer bezit. MogIA is een voorbeeld van een kunstmatig intelligentiesysteem. Dit systeem voorspelde dat Donald Trump de verkiezingen zou winnen, wat geen enkele opiniepeiler kon. Ja, echt waar. Er zijn zelfs al tools waar we zelf mee aan de slag kunnen.
6. Opvallen in een zee van clickbait
Clickbait zal alleen maar verder toenemen, ondanks de acties die Google uitvoert om clickbait tegen te gaan. Dat komt mede doordat niet Google, maar Facebook voor veel mensen de primaire nieuwsbron is. En Facebook staat (helaas) vol met sensatienieuws.
7. Content is nog steeds koning
Opvallen in die zee van clickbait doe je door serieus goede content te creëren. Misschien wel het belangrijkste ingrediënt voor goede content is relevantie. Dit zorgt ervoor dat we in 2017 meer niche-content gaan creëren voor kleinere doelgroepen. Je spreekt hiermee een kleiner publiek aan, maar wel een actiever publiek dat zich aangesproken voelt.
8. Video
Video’s. We raken er niet over uitgepraat. Ze streven de blogs voorbij en laten de oude manier van televisie kijken achter zich. Video zal meer en meer de norm worden binnen contentmarketing en zelfs binnen andere vormen van marketing, zoals e-mail. Het wordt zelfs geïntegreerd in web design.
9. Personalisatie
Mensen voelen zich het prettigste bij 1-op-1 contact. Dat verklaart het enorme succes van apps als WhatsApp, Facebook Messenger en Snapchat, maar ook van bijvoorbeeld Siri. Messaging is het antwoord. Overweeg een live chat op je website (zoals wij natuurlijk ook doen) of om webcare via WhatsApp te doen.. De trend van écht persoonlijke interactie zet in 2017 door.
Wordt 2017 het jaar dat ook jouw bedrijf stappen gaat zetten op het gebied van online marketing en wil je daar met ons verder over praten? Chat, bel of mail ons!